Choć dokonania filmowe Leni Riefenstahl były znaczące dla rozwoju kinematografii, postać reżyserki i jej twórczość do dziś budzi kontrowersje. W jaki sposób Leni Refienstahl zrewolucjonizowała sposób kręcenia filmów? Dlaczego uważa się ją za główną propagandzistkę III Rzeszy? Jaki był stosunek artystki do nazizmu i jak komentowała swoją twórczość po latach?
Artystyczną karierę Leni Riefenstahl rozpoczęła jako tancerka, ale kontuzja szybko przekreśliła jej dalsze plany związane z tańcem. Później próbowała sił jako aktorka, jednak szybko przeniosła swoje zainteresowanie na kręcenie filmów. Przełomowe dla jej twórczości okazało się zlecenie na nakręcenie relacji ze zjazdu NSDAP w 1933 roku. Film powstał na zlecenie Hitlera, któremu wcześniej Leni sama zaoferowała swoje usługi, będąc pod wrażaniem jego przemówień. W ten sposób rozpoczęła się współpraca reżyserki z hitlerowcami.
W 1934 roku Riefenstahl kręci swój najbardziej znany film "Triumf woli". Dokument ukazuje działalność NSDAP w pozytywny świetle i do dziś jest uważany za jeden z najlepszych filmów propagandowych. Film został pozytywnie przyjęty nie tylko w Niemczech, otrzymał też nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego w Wenecji. Przed wybuchem II wojny światowej Riefenstahl reżyseruje jeszcze, ponownie na prośbę Hitlera, kronikę olimpiady w Berlinie - film znaczący ze względu na rewolucyjne rozwiązania wykorzystane podczas jego powstawania.
Pomimo zarzutów o sympatyzowanie z nazistami, które towarzyszyły reżyserce przez resztę życia, Riefenstahl zaprzeczała, że reżyserowała produkcje o propagandowy wydźwięku. Jak sama twierdziła jej celem było kręcenie jak najlepszych filmów, stąd też ciągle poszukiwała nowych środków estetycznego wyrazu. Umieszczenie kamery na wózku, aby dobrze uchwycić ruch, ujęcia w zwolnionym tempie, kontrastowe oświetlenie scen czy korzystanie z kamery pod wodą - to tylko kilka z nowatorskich technik Riefenstahl, z których filmowcy korzystają do dziś. Reżyserski dorobek Leni Riefenstahl zasługuje na miano wybitnego, ale czy można zachwycać się jej dziełami, ignorując kontekst historyczny? To pytanie pozostaje bez odpowiedzi i do dziś wywołuje burzliwe dyskusje.
Kino ciągle się zmienia, a wraz z postępem technologii każdego roku pojawia się wiele nowych filmów. Najlepszy
Nie jest ławo napisać krótką recenzję "Zbrodni i kary". Dzieło Dostojewskiego należy przecież do klasyki świat
Pisząc recenzję "Roku 1984" George Orwella wspomnieć należy, że umieszczenie akcji w tym właśnie roku było rów
Ranking najlepszych musicali można znaleźć w specjalistycznej prasie. To spektakle łączące muzykę, słowo, świa